Co powinna zawierać zbilansowana dieta?
Zdrowie i fitness

Co powinna zawierać zbilansowana dieta?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Ważne dla zdrowia jest nie tylko regularne uprawianie sportu, ale również dostarczanie organizmowi wszystkich składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Przeczytaj, co powinna zawierać zbilansowana dieta.

Racjonalne odżywianie jest kluczowe dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Nie warto stosować szybkich diet odchudzających, które polegają na wykluczeniu części składników niezbędnych dla naszego organizmu i często skutkują efektem jojo. Jedynie zmiana codziennych nawyków żywieniowych pozwoli osiągnąć długotrwałe rezultaty.

Regularne i różnorodne posiłki 

Zrównoważona dieta zakłada, aby jeść od 3 do 5 posiłków dziennie i komponować je tak, aby ok. 50% energii pochodziło z węglowodanów, przy czym jedynie do 10 proc. energii powinno pochodzić z cukrów prostych. Warto wprowadzić do diety warzywa i owoce, które są bogate w witaminy, składniki mineralne i błonnik. Dla zdrowia warto również zamienić przetworzone produkty zbożowe, takie jak biały chleb, na pełnoziarniste pieczywo z dodatkiem chociażby pestek dyni czy słonecznika. Dietetycy polecają także ograniczenie spożycia mięsa – zwłaszcza czerwonego i wyrobów mięsnych z supermarketu, które zawierają wiele cukru, soli i konserwantów. Mięso z marketu można zastąpić rybami, doskonałym źródłem białka są także rośliny strączkowe, nasiona i orzechy. Należy dbać o to, aby jadłospis był bogaty i różnorodny, warto włączać do diety owoce i warzywa sezonowe. Osoby, które są na diecie roślinnej, powinny pamiętać także o uzupełnieniu diety o składniki odżywcze, takie jak witamina b12, witamina d, jod czy żelazo.

Codzienne zdrowe wybory 

Nadmiar spożywanego jedzenia lub braki potrzebnych składników w pożywieniu mogą powodować zachwianie procesów metabolicznych. Warto dbać o utrzymanie prawidłowego bilansu energetycznego. Dobrą decyzją jest wyłączenie z diety nadmiaru soli, cukrów oraz wysoko przetworzonych produktów. Aby obniżyć poziom cholesterolu we krwi warto również zastąpić w diecie tłuszcze nasycone tłuszczami nienasyconymi, poprzez włączenie do diety produktów roślinnych, takich jak oliwa z oliwek, olej z czarnuszki czy olej rzepakowy. Duże znaczenie ma także regularne nawadnianie organizmu, które wspomaga działanie narządów wewnętrznych i proces przemiany materii. Zgodnie z zaleceniami WHO mężczyźni powinni wypijać minimum 2,5 litrów płynów dziennie, a kobiety min. 2 litry. Codzienną dietę mogą również wspierać suplementy, takie jak kolagen, które pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Fot.Farhad Ibrahimzade/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Najmodniejsze stroje kąpielowe 2021
Najmodniejsze stroje kąpielowe 2021
Sprawdź, jakie trendy rządzą w nadchodzącym sezonie letnim!
Krakowska kultura w pigułce. Z czego słynie stolica Małopolski?
Krakowska kultura w pigułce. Z czego słynie stolica Małopolski?
Kraków od lat pozostaje jednym z najważniejszych ośrodków kulturalnych w Polsce.
Smoothie z owoców. Najlepsze przepisy
Smoothie z owoców. Najlepsze przepisy
Smoothie to idealne dopełnienie śniadania lub podwieczorku. Koniecznie sprawdź nasze sprawdzone przepisy na sycące smoothie.
Ostatnie wpisy