Nowy rok – nowa ja, czyli jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?
PsychologiaRozwój osobisty

Nowy rok – nowa ja, czyli jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Dążenie do zmian i noworoczne postanowienia są nieodłącznym elementem wchodzenia w Nowy Rok. Niestety, często stają się za chwilę przedmiotem żartów – niewiele z ambitnych planów doczekuje się realizacji. Co zrobić, żeby wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Dlaczego postanowienia noworoczne rzadko przynoszą oczekiwany skutek?

Badania pokazują, że aż 77% ludzi wchodzi w Nowy Rok z jakimś postanowieniem. Królują te dotyczące rzucenia nałogu (47%), schudnięcia (38%) lub poprawienia stanu swoich finansów (34%). Niestety, ale statystyka jest nieubłagana – cel osiąga ok. 8% spośród tych osób. Dlaczego tak się dzieje? 

Postanowienia nie są realne

Jednym z powodów tak częstego fiaska postanowień noworocznych jest to, że są nierealnie sformułowane. Trudno oczekiwać wzrostu zarobków o 50% w przeciągu trzech miesięcy, raczej trudno będzie też zrzucić 10 kg nim minie karnawał. Brak postępów na drodze do nierealistycznie sformułowanego celu rodzi coraz to nowe frustracje i rozczarowania. W końcu plan zostaje porzucony na dobre. 

Postanowienia są nierozważnie wdrażane

Wadliwy może być też sam sposób dochodzenia do celu. Rzucamy się na głęboką wodę, bo pragniemy w krótkim czasie radykalnie zmienić swoje życie. Takie podejście rzadko skutkuje utrwaleniem pozytywnego nawyku, na którym nam zależy. Lepiej sprawdza się metoda małych kroków, ale zbyt często chcemy osiągnąć efekt tu i teraz.

Od czego zależy skuteczność postanowień noworocznych?

Realny termin

Kluczem do uzyskania większych szans w walce z postanowieniami noworocznymi będzie odpowiednie rozmieszczenie zadań w czasie. Cel musi być możliwy do osiągnięcia w danym okresie – najlepiej, aby dało się go realizować etapami tak, aby pokonywanie kolejnych barier było odczuwalne. 

Jasno sprecyzowany cel

Nie ma nic gorszego, niż brak precyzji w stawianych sobie celach. “Poprawa stanu zdrowia” jest zbyt ogólnym postanowieniem, które trudno zrealizować. Znacznie łatwiej będzie walczyć o realizację założenia, gdy będzie dotyczyło np. szybkiego spaceru przez 30 minut dziennie. 

Lepiej mniej, ale dokładniej

Z poprzednim punktem wiąże się kolejny: bardzo często zbyt wiele chcemy jednocześnie. Tymczasem sukces może być więcej wart, gdy dobrze zapanujemy nad jednym aspektem. Zbyt wiele różnych zadań do spełnienia może skutkować tym, że z wykonania żadnego z nich nie będziemy zadowoleni. 

Niepowodzenia się zdarzają

Niekiedy bywa tak, że nawet po długim okresie przestrzegania postanowień zdarzy nam się chwila słabości. Zjedzony kawałek ciasta, zapalony papieros, zbyt długa chwila lenistwa przed telewizorem lub odrzucone trudne, ale intratne zlecenie – to tylko niektóre ze spraw mogących nam przeszkodzić w realizacji postanowień. Czy wszystko przekreślają i powinniśmy wrócić do dawnego trybu życia, bo nie mamy już “czystej karty” w nowym roku? Oczywiście, że nie. Zaszliśmy już daleko i sztuką jest wrócić na odpowiedni tor. 

Nagradzanie siebie

Również sukcesy muszą się spotkać z odpowiednim podejściem. Trzeba umieć cieszyć się z osiąganych wyników nawet wtedy, gdy są nieco mniejsze, niż zakładaliśmy. Co bardzo ważne: jeśli chcesz rzucić palenie, to nie nagradzaj się “małym dymkiem”, bo takie działanie jest wbrew założeniom. Lepiej jest kupić sobie coś ładnego, poświęcić czas na małą podróż lub wyjście ze znajomymi.

Ważne jest wsparcie

W nasze zmagania z postanowieniami czasem dobrze jest wciągnąć rodzinę lub znajomych. Nikt nie będzie umiał nas tak codziennie motywować jak oni. 

Siła nawyku 

Warto wreszcie starać się, aby rezultaty postanowienia weszły nam w nawyk. Nie chodzi przecież o to, żeby pochwalić się przed znajomymi swoją wytrwałością. Postanowienia realizujemy dla samych siebie i dlatego ich rezultaty powinny zostać z nami już na stałe. 

Fot. Polina Kovaleva/Pexels

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak skutecznie redukować napięcie mięśniowe za pomocą małych narzędzi?
Jak skutecznie redukować napięcie mięśniowe za pomocą małych narzędzi?
Odkryj efektywne metody na zmniejszenie napięcia mięśniowego, korzystając ze specjalnych małych narzędzi. Dowiedz się, jak poprawić swoje samopoczucie i zwiększyć komfort swojego ciała.
Płytki na ścianie – dostępne warianty
Płytki na ścianie – dostępne warianty
Płytki na ścianach to bardzo praktyczny i ostatnimi czasy modny wybór. Jakie opcje i warianty dostępne są na rynku oraz jak wybrać najlepszy model płytek? Podpowiadamy!
Psychologia pozytywnego myślenia: Jak wpływa na rozwój osobisty
Psychologia pozytywnego myślenia: Jak wpływa na rozwój osobisty
W tym artykule przyjrzymy się temu, jak psychologia pozytywnego myślenia wpływa na rozwój osobisty i jak można w praktyce wykorzystać tę wiedzę.
Ostatnie wpisy