„Kobiety w Polsce stawiają na aktywność zawodową, ale do pełnego sukcesu jeszcze daleko” – tak wynika z raportu opracowanego przez Mobile Instytute. Co jeszcze pokazują badania?
Raport „Siła Kobiet. Jakie są współczesne Polki?” powstał na podstawie badania przeprowadzonego wśród 1600 internautów, z czego 1000 stanowiły kobiety. Zadaniem ankietowanych było udzielenie odpowiedzi na 170 pytań dotyczących różnych aspektów życia Polek.
Z badania wynika, że mniej niż 50% kobiet w naszym kraju czuje się zawodowo spełniona. Jednocześnie wiele z nich uważa, że aktywność zawodowa jest ich obowiązkiem. 38% wskazało, że zależy im na objęciu stanowisk kierowniczych. Tyle samo twierdzi, że w pracy jest widoczna rywalizacja między kobietami. Co ciekawe z raportu wynika również, że aż 30% Polek jest zdania, że płeć nie wpływa na zarobki, a 26% uważa, że mężczyźni zarabiają nie więcej niż 5%.
Polki nie chcą wybierać między karierą a rodziną. Są zdania, że jeden i drugi obszar życia jest dla nich bardzo ważny, a 43% wręcz zastanawia się, dlaczego miałyby wybierać. Ta chęć pogodzenia obu sfer – prywatnej i zawodowej – jest silna niezależnie od wieku badanych Polek, jak i osiąganych zarobków, czy formy zatrudnienia. Wyniki badania pokazują wyraźnie, że nawet najlepiej zarabiające kobiety (7000+ zł/m-c) wciąż nie stawiają wyłącznie na karierę (jedynie 9%), ale chcą harmonii pomiędzy rozwojem zawodowym i spełnieniem w sferze osobistej.
mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektorka zarządzająca Mobile Institute.
Najnowsze badanie Mobile Institute pokazuje również, że stereotyp według którego miejsce kobiety jest w domu a mężczyzny w pracy nie ma odzwierciedlenia w dzisiejszych realiach. Aż 79% Polek, mając do wyboru pracę a opiekę nad domem i rodziną nie zrezygnowałaby z aktywności zawodowej, a 65% jest zdania, że utrzymanie rodziny to wręcz ich obowiązek. Co ciekawe na aktywność zawodową kobiet coraz przychylniej patrzą mężczyźni, a praca kobiety na odpowiedzialnych i dobrze płatnych stanowiskach cieszy się ich uznaniem. Według Polek i Polaków nie istnieją zawody, które są zarezerwowane tylko dla mężczyzn, co stwierdziło 87% mężczyzn i 80% kobiet.
Aż 91% kobiet twierdzi, że w połowie polskich rodzin podział obowiązków między kobietą a mężczyzną jest sprawiedliwy. Jeżeli byłaby konieczna rezygnacja z pracy, to taką opcję brałyby pod uwagę kobiety między 25 a 45 rokiem życia. Dla 46% niezależność finansowa ma duże znaczenie i są to przede wszystkim kobiety z najmłodszego pokolenia oraz w wieku 26-55 lat, mieszkanki dużych i bardzo dużych miast. Z kolei 21 % jest zdania, że to mężczyźni powinni być żywicielami rodziny.
38% pracujących kobiet przyznało, że krępują się, kiedy muszą ubiegać się o należne im uznanie dla ich pracy. Najmniejszy problem mają z tym Polki z Pokolenia X, czyli w wieku 45-55 lat. Z kolei młodszych pokoleniom przychodzi to o wiele trudniej. Chęć obejmowania kierowniczych funkcji zadeklarowało 48% kobiet, z czego 10% już pracuje na takich stanowiskach. Najwięcej, bo aż 37% jest ich w grupie wiekowej 46-55 lat. Z kolei 34% ankietowanych deklaruje, że chce prowadzić swoje firmy, z czego własną działalnością może się pochwalić 9%.
Polki, w szczególności z pokoleń Z, Millennials i Xennials, czyli w wieku 18-45 lat, czują potrzebę dokształcania się, rozwijania własnych możliwości i kompetencji zawodowych, a 48% deklaruje, że są w stanie zmienić całkowicie branżę, jeśli będzie tego wymagał rynek.”
dodaje Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektorka zarządzająca Mobile Institute.
Fot. CoWomen/Unsplash