Artykuł sponsorowany
Często podróżujesz zarówno w celach rekreacyjnych, jak i zawodowych? Koniecznie musisz znać swoje prawa konsumenta! Dowiedz się, co dokładnie należy zrobić, jeśli Twój lot jest opóźniony lub odwołany.
Planujesz urlop lub wyjazd służbowy, wszystko jest dopięte na ostatni guzik, zjawiasz się na lotnisku i… okazuje się, że Twój lot jest opóźniony lub odwołany. Co zrobić w takiej sytuacji? Podpowiadamy, jakie kroki możesz podjąć.
Jeśli często podróżujesz samolotem, musisz koniecznie wiedzieć, że prawa pasażerów linii lotniczych regulowane są rozporządzeniem WE nr 261 i dotyczą przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej. To właśnie na podstawie tego rozporządzenia linie lotnicze w sytuacji opóźnionego lub odwołanego lotu muszą spełnić konkretne obowiązki względem pasażerów.
W przypadku 2-godzinnego opóźnienia przewoźnik ma obowiązek zapewnienia każdemu z pasażerów bezpłatnych posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. Ponadto jako pasażer masz również możliwość wykonania dwóch telefonów lub wysłania dalekopisów, faksów lub e-maili.
Jeżeli natomiast opóźnienie wynosi ponad 5 godzin, jako pasażer masz prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu.
Z kolei w przypadku opóźnień przekraczających dobę, przewoźnik ma obowiązek zapewnienia zakwaterowania w hotelu wraz z transportem.
Jeśli Twój lot zastanie w ostatniej chwili odwołany, to również przysługuje Ci prawo do opieki. Ponadto możesz skorzystać z innego zaproponowanego połączenia albo zwrotu kosztu biletu. Przewoźnik ma obowiązek w ciągu 7 dni dokonać zwrotu kosztów zakupu biletu lotniczego.
Warto wiedzieć, że przysługuje Ci również odszkodowanie za odwołany lot oraz spore opóźnienia wynikające z winy przewoźnika. Wysokość takiego odszkodowania zależna jest od trasy planowanego przelotu. W przypadku lotu do 1500 km odszkodowanie wynosi 250 euro, 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE oraz 600 euro dla pozostałych rejsów. Wniosek o odszkodowanie należy złożyć bezpośrednio u przewoźnika. Do wniosku trzeba dołączyć wszystkie dokumenty wymagane przez przewoźnika oraz paragony i rachunki. Pamiętaj, że linie lotnicze w Unii Europejskiej mają 30 dni na rozpatrzenie wniosku.
Zdjęcie główne: pexels.com/Tim Gouw