Zalando Pre-owned pozwala klientom na handel ubraniami, które nie są już potrzebne właścicielom. Polska jest jednym z pierwszych krajów, do których trafiła ta oferta.
Niemiecki serwis odzieżowy działający w naszym kraju od 2012 roku dotychczas był znany ze sprzedaży luksusowych i designerskich marek. Teraz na rynek wprowadził ofertę z ubraniami używanymi. Firma Zalando zleciła badania na europejskich rynkach: m.in. w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, Francji czy Holandii. Miały one sprawdzić, jaki stosunek mają potencjalni klienci do odzieży z drugiej ręki. Wyniki pokazały, że konsumenci chętniej sprzedają niż kupują używane ubrania. Jak pokazują dane, w Polsce aż 62% ankietowanych to jednocześnie sprzedawcy i nabywcy tego typu odzieży.
Rozwijający się trend mody używanej wskazuje również popularność serwisu oraz aplikacji Vinted czy działu platformy Allegro, na której można zakupić i sprzedać nieprzydatne już ubrania, akcesoria, biżuterię czy obuwie. Decyzja o zakupie odzieży on-line jest spowodowana kilkoma czynnikami. Najpopularniejszym z nich jest chęć zawarcia korzystnej transakcji. Klienci zwracają również uwagę na stosunek jakości do ceny. Wybór zakupu ubrań używanych determinują również wspieraniem ekologii, zrównoważonego handlu, a także chęcią dania ubraniom drugiego życia. Takie dane przytoczyła firma Zalando informując o pojawieniu się oferty pre-owned.
Wymiana ubrań w ramach oferty pre-owned jest prosta, jednak trzeba spełniać kilka podstawowych warunków. Jak podkreśla serwis odzież musi być w stanie nienaruszonym, prawie jak nowa. Użytkownicy mogą dodać odzież na stronę i bezpłatnie wysłać ją do Zalando. Sklep w zamian wysyła kartę upominkową na swoją stronę internetową, alternatywnie kwota umieszczona na karcie może być przekazana przez firmę na lokalną akcję charytatywną.
Oferta pre-owned jest podzielona na kilka kategorii, takie jak odzież damska, męska, unisex lub dziecięca, wraz ze wskazaniem konkretnego typu ubrania. Oferta pre-owned nie pozwala na bezpośrednią sprzedaż używanej odzieży między użytkowaniami, sama staje się pośrednikiem, który po przejęciu ubrań ma możliwość wystawienia odzieży w odpowiednim sezonie, przez najlepszy możliwy kanał sprzedaży. Pełną odpowiedzialność za ponowną sprzedaż przejmuje Zalanado.